måndag 3 oktober 2011

Extremt frigående höns!

 Har några små hönor här hemma som man nog skulle kunna kalla extremt frigående. Visst har de en hönsgård utanför sitt hus men de trivs mer ute på min gård! Eftersom jag jobbar natt och nästan alltid är hemma dagtid så tillbringar mina små chickisar oftast dagarna i full frihet ute på gården.

Men i dag så tror jag att de tyckte att jag varit snål och inte kommit ut med någon godsak åt dem på en väldigt lång stund, så de fick helt enkelt ta och leta upp mig och säga till att det var fika dax!!! Helt plötsligt hörde jag konstiga ljud ute i hallen och när jag kikade ut så var hela gänget på väg in. Mina små raringar. Det blev lite majs till dem och en kopp te till mig. Och som vanligt lite kackel!!!!!

Nog för att det känns oerhört viktigt att hönsen får ströva fritt ute här hemma så har det en riktigt tråkig baksida. Vi har problem med skat jävlarna här hemma. De har attackerat våran stackars Pixie och tagit hennes ägg. Antagligen försökte Pixie skydda äggen och då gav de sig på henne också. De har hackat henne rejält i huvudet, så illa att jag inte visst om hon skulle överleva.Som tur är så har hon återhämtat sig men stackars Pixie är numera en skrajsen liten höna som hoppar högt vid oväntade ljud.De otrevliga och oerhört fräcka skatorna har också tagit kycklingar från hönshuset. Bara flugit rätt in och knyckt de små. Två kycklingar har vi blivit av med. Skatorna är riktigt otrevliga och ställer till massor med tråkigheter. Men som med så mycket annat så får man väga fördelar och nackdelar mot varandra och fatta beslut därefter. För oss är det viktigt att våra chickisar får skrota runt hemma på gården i total frihet. Jag hoppas i alla fall att det är ett gäng med riktigt glada höns som bor hemma hos oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar